2019. március 11., hétfő

Reguly 35 TT - ahogy én láttam...

Reguly Antal, a neves néprajzkutató emlékére jártuk be „szeretett Bakonyunk” szépséges ösvényeit, változatos tájait. Zirc és a Cuha-patak, Károlyháza és Csesznek, a Bakonyvasút és Vinye, Porva és a Pintér-hegy mind-mind belefért ebbe a 35 kilométerbe. Remek vonalvezetés, kitűnő rendezés – és a tavasz megannyi csodája várta a teljesítménytúrázókat.

Márk barátomon kívül Reni társaságában vágtunk neki Szombathelyről a Bakony (nekünk) távoli szegletének. Volt egy előzetes sejtésem (őket ismerve): ez itt ma nem egy séta lesz. És hát mennyire igazam lett! Gyors parkolás, majd még gyorsabb nevezés: hú, nagyon profi, ezt a módszert „lopnom” kell! Üdvözlöm Annamarit és Adriennt – mégiscsak egykori egyesületemről van szó… Egy rajtfotó még a hangulatos épület előtt, némi szerelvényigazítás, és pontban nyolckor indulunk is.

Annyira ez sem egyszerű: fentebb idézett Viktor barátunk (és kitűnő szíverősítője) némiképp visszatart… De máris itt a KDP (Közép-Dunántúli Piros), annak is kezdőpontja: ballagunk kifelé a városból. Na jó, nevezzük inkább tempós gyaloglásnak: igen hamar el is fogynak a házak, vágunk át a hosszú réten, a 82-es úttól nem messze. A fehér autónál pedig Tamás és Éva vár bennünket: gyors pecsételés, és húzzuk tovább a lépteket.

Balról már mellettünk csobog a Cuha-patak, és hangja, látványa a reggeli kellemes napsütésben igazán üdítő.

Komoly forgalom van előttünk! Folyamatosan előzünk rövid vagy hosszabb távosokat. Találkozunk Józsi bácsival, Zsuzsival és Lajossal is, és mindig jól esik az üdvözlés és pár barátságos szó.

A Cuha mindig kalandokat jelent. Átkelni rajta pláne… Éppen egy fatörzseken átmászó csapatot érünk utol, de emlékeim alapján itt a sínek mentén – kis kitérővel – ez kihagyható. Ahol egyébként az imént jött egy szerelvény, tehát nyugodtan megyünk fel a pálya mellé. Ehhez képest meglepetés, hogy most meg hátulról érkezik egy vonat! Persze időben észleljük, lehúzódunk – és vidám, kellemes kocogással egy ideig követni is tudjuk…

Leereszkedünk a hídnál jobbra, és vadregényes szakaszon folytatjuk. Kidőlt fák, kanyarok és kerülgetések – és sok-sok hóvirág, mindenfelé.

Jobbról erős hegyoldal, balról a sínek és a kanyargó Cuha – így haladunk előre a piroson. A tempó egészen remek – többször is belekocogunk, a terep tökéletesen alkalmas rá. Volt éjszaka egy kevés eső, de sár nem lett, viszont az ösvények kellemesen ruganyosak.

Porva-Csesznek, a klasszikus bakonyi vasútállomás következik. Nekünk ugyan nem EP, de mai fő jelzésünk, a sárga sáv innen indul… A büfét azért meglátogatjuk, és itt is ismerősökre akadunk. Szegény telefonom aztán nagyjából meghal – innentől kizárólag Reni és Márk kitűnő fotóit láthatod, kedves olvasóm (köszönöm itt is)!

Újabb gyönyörű szakasz következik; turisták által alaposan kijárt, kavicsozott gyalogúton. Esőházak és padok, sütögetőhelyek – és hóvirág, ezerszámra. Pompás az idő, senki nem bánja a kocsiban hagyott pulóvert – csak Márk sajnálja, hogy ő meg nem.

Letérés jobbra, mindjárt emelkedővel. Emlékszem itt ereszkedésre komoly sárban, csúszkálva, és van bennem némi aggodalom. Szerencsére alaptalanul: gond nélkül haladunk felfelé. Több helyen szártalan kankalin gyönyörködtet, másutt meg mélyútban gyűrjük a szintet. Aztán kicsit kavargunk a villanyoszlopok környékén – bár a nyomokból ítélve másokkal is megesett ugyanez. Csilla és Dani előttünk, aztán megint korrigálnunk kell egy helyütt – de szerencsére itt is csak pár métert.

Károlyháza után még mindig kavarunk kicsit (már csak nevetünk rajta), de végső soron jó irányba megyünk; mindig csak pár méternyi út-kereséssel. Suttony és a fatelep környékén aztán minden helyre jön, az EP is megvan rendben. Csesznekre azonban a sárga jelzés nem megy be, tehát mi sem. Ma ugyanis – amennyire csak lehet – ezt a jelzést követjük, hiszen a túra névadója: Reguly emlékútról van szó. Így hát a várat is csak innen, távolról csodáljuk meg – így is impozáns látvány.

Pompás bükkösben folytatjuk. Lenyűgöző látvány – mint a bükkösök általában. Az aranyló napfény még inkább kiemeli szépségét. Az erdő testet-lelket átjáró nyugalma, békéje és fantasztikus hangulata kíséri utunkat.

Megkocogjuk a következő szakaszt, aztán Istvánnal találkozunk. Idén már legalább négyszer-ötször futottunk össze: remek tempóban gyűri most is a kilométereket. És közben jobbra nézve csodáljuk a tájat: van is mit!

Kellemesen szelíd dombok, a Bakony keleti régiói: ellátni messze, Bakonyszentkirály, illetve Veszprémvarsány irányába is.

A következő szakaszt gyakorlatilag lefutjuk… Fantasztikus iramban, remek hangulatban, néha gyors váltásokkal, fordulókkal, néha fatörzseket átugrálva. Persze a látványos részletek itt is megállításra késztetnek…

Csoda-e, hogy rendkívül gyorsan letudjuk a túra ezen részét? Máris itt a Cuha, ismét – annak partján trappolunk; egészen a Kőpince-forrásokig.

Ott iszunk egy finomat, és jöhet maga a patak… mármint az átkelés. Kalandosan, persze, ahogy hozzá illő: fatörzseken, köveken és sziklákon. Társaim – ahogy nézem – szinte átsétálnak, csak én ügyködök óvatoskodva, Márk széles vigyorától kísérve.

Előttünk Vinye, meg a róla elnevezett büfé. Ellenőrző- és ellátó pont is: Zoli és társa fogad sok-sok finomsággal, meg italbónnal. Kellemesen elbeszélgetünk, eszünk-iszunk, és jöhet a folytatás.

Régen jártam errefelé is! Nagyon régen. Hogy ez micsoda szép szakasz! Jobbunkon a csörgedező Hódos-ér, balról (és néha jobbról is) pompás szikla-alakzatok. Az út pedig kiválóan járható – könnyen belefeledkezhet itt a túrázó a sok szép látványba. Nem is vagyok képes ennél jobban megrostálni a pompás fotókat: aki sokallja, tessék lejjebb görgetni!

Réteken vágunk át, újabb fatörzseket ugrunk keresztül vagy éppen bújunk át alattuk. Sok széles, kiváló út akad – ahol nagyszerűen lehet beszélgetni. Persze jó kis tempó mellett most is… Hamarosan fel is bukkan a porvai templomtorony, amit perceken belül magunk mellett tudhatunk. Balról megérkezik a zöld, rajta a 22-es táv résztvevőivel. Tudjuk, hogy innen sűrűbb lesz a mezőny.

Így is van. Már a kocsma is népes a túrázóktól, ami nem csoda. Remek pogácsát kínálnak, és itt is italbón: koccintunk Renivel egy jóféle pécselyi hosszúlépés erejéig. Az épület előtt Zolival futhatok össze ismét: de jó vele is találkozni újra meg újra! Aztán elköszönünk, folytatjuk – még mindig a sárgán. Igaz, nem túl sokáig: a borzavári Templom-domb tetején hozzánk szegődik jobbról, Szépalma felől az OKT kék sávja – amerre az eddig követett sárgánk elmegy. Északnyugat felé pedig a Kőris-hegy zárja a látóhatárt: szépen kivehető a „golflabda” is.

Még egy búcsú-pillantás Porva elé, mielőtt nekivágunk az új kerítés melletti ügyes-bajos haladásnak: nagyjából egy éve került ide – kétlem, hogy egyetlen túrázó is örülne neki. Az addigi jó kis út a kerítésen belülre került, az új gazdához…

Meredeken leereszkedünk a borzavári templom mellett, majd végig sétálunk a falun. A minyonos szalmabála-figurák után aztán el is hagyjuk, közben gyerekes csapatokat előzünk. És az előzgetést folytatjuk, még felfelé is! Elkövettem ugyanis azt a hibát, hogy megemlítettem Márknak: közel hatos átlagunk van eddig. Na, innentől ez lett a vezér-elv! Megcsinálni hatos átlag felett. Ehhez szigorúan megnyomjuk a tempót, fent a Pintér-hegyen is.

Aztán egy erős ereszkedős- majd visszakapaszkodós völgy jön, ahol még szintén nem jártam: a Fiatalító-forráshoz megyünk.

Óvatos ereszkedés kell ehhez, mert elég sáros – utána meg szuszogós kaptató vissza. Mindkettő idő-gyilkos, és felkészítem a fiút: ez nem lesz meg. Elfogadja – de azért kocogunk-futunk továbbra is… Aztán – a Parkerdőhöz leérkezve – már ő is elfogadja, belátja. Még gyönyörködünk az Apátság látványában, és (továbbra is az OKT-n) beérkezünk, majd pár méter, és itt a cél!

Hat óra két perc alatt, ami végül 5,9-es átlagot jelent… Senki nem bánkódik: nagyszerű hat óra volt, kiválóan éreztük magunkat! És még most is: szép kitűző, gratuláció és emléklap – meg nagyon finom kenyerek. Ki-ki kedve szerint választ, és eszünk-iszunk. Sőt: a két héttel ezelőtti kihagyást is „helyre teszem”. Az akkor elmaradt zirci Monostori cukrászdát most bepótlom. Itt zárjuk a nagyszerű napot: megint egy kiváló eseményt ismerhettem meg, köszönöm!